Motto :  "Uzavřená společnost, která má svého ocelového boha"

Těmito slovy charakterizoval majitele motorových kol zn. Čechie-Böhmerland Jan Němec, jeden z organizátorů víkendového setkání v Krásné Lípě, které se konalo 11. a 12. září 1999 za krásného slunečného počasí (letošní setkání se koná 8 - 10. září 2000). Setkání bylo doprovázen malou výstavkou k dějinám Liebischova podniku v krásnolipském informačním středisku. Ve 13.30 hodin odjela kolona Čechií z Krásné Lípy do Kunratic u Šluknova. Závěrem setkání pak byla nedělní výstava na parkovišti vedle rumburského muzea.

Zakladatel továrny. Velký obrázek má 21KBDílnu na motocykly Čechie (německy Böhmerland) založil v roce 1925 v Krásné Lípě mechanik Albin Hugo Leibisch (1888 Rumburk - 1965 Passau). Dílna se nacházela v dolní části zahrady vily Hielle. Tato vila později sloužila jako domov důchodců, nyní se s ní počítá jako s budoucím sídlem Národního parku České Švýcarsko.
Z počátku své motocykly vyráběl na zakázku. Třímístný stroj o obsahu 600 ccm suploval malý rodinný vůz, který byl tehdy pro valnou většinu lidí finančně nedostupný. Zájem o "motorové kolo" byl mimořádný. Liebisch na konci 20. let nestačil krýt poptávku, a tak v roce 1931 zakoupil bývalou továrnu na zemědělské stroje v Kunraticích u Šluknova, kde začal své motocykly sériově montovat. Do roku 1939, kdy se Čechie přestala vyrábět, vzniklo kolem 3000 kusů různých typů tohoto kuriózního dopravního prostředku. Boční pohled. Velký obrázek má 45KBV roce 1927 Liebisch sezval do Krásné Lípy vlastníky Čechií - Böhmerlandů. Šestnáct hrdých majitelů pak na krásnolipském náměstí demonstrovalo spolehlivost a praktičnost svých strojů. Samotný sraz byl pro Liebischův podnik velkou reklamou a fotografie s názvem "Blažená kolona majitelů motocyklů Čechie", kterou nechal Liebisch na srazu zhotovit, se objevila na firemních propagačních materiálech.

Litá kola. Velký obrázek má 65KBBarevné provedení. Velký obrázek má 53KBČechie byla určena hlavně malým rodinám, kterým třímístný stroj plně vyhovoval. Na chuť jí přišli i sportovní jezdci. Ve své době byla ceněna pro spolehlivost, ale i posmívána pro neobvyklou konstrukci motoru a hliníkových litých kol. Ta přitom byla spolu s koly firmy Porsche vůbec první na světě. Cenově byla Čechie srovnatelná s ostatními motocykly, ale lišila se mnohem přijatelnějšími cenami za servis. Na montáži motocyklů se podílelo 10 lidí. Ovšem jednotlivé součástky nechal Liebisch vyrábět v mnoha továrničkách celého Šluknovského výběžku. Na výrobě motocyklů se tak podílelo na tři sta lidí. Produkce Liebischova podniku byla určena převážně pro severočeské trhy. Pro české zákazníky nesla jméno Čechie, pro německé Böhmerland. Pouze jeden z mála soudobých časopisů hovořil o "českém klenotu mezi motorkami". Obecně byl stroj spíše opomíjen. Mezi svými současníky zaujala Čechie už svým designem. Narozdíl od obecně převažující černé barvy zářila červeno-žlutou nebo zeleno-žlutou (šedou) kombinací.
Od roku 1925 do začátku 2. světové války přišel Albin Hugo Liebisch s pěti základními typy motocyklu Čechie:
  1. dlouhý cestovní
  2. krátký
  3. super dlouhý čtyřmístný model se dvěma převodovkami, který byl určen vojákům
  4. v roce 1935 to byl dvoutakt o obsahu 350 ccm3
  5. po roce 1938 vyvinul dvoutakt s obsahem 700 ccm3, údajně s ním měl jezdit po Fukově

V garáži u vily svého mecenáše Hilleho a posléze v Kunraticích u Šluknova Liebisch během 14 let vyrobil na 1 200 kusů svérázných motorek (původně se předpokládalo 3 000 ks). Dochovalo se jich kolem 75, v České republice jich je 50 a v dobrém technickém stavu 38.
Do Krásné Lípy se sjeli z České republiky, Slovenska, SRN, Norska i USA. Mnozí stroj získali poté, co ve své době neměli na drahý moderní dopravní prostředek. Nyní je, podle organizátorů, cena dobře zrekonstruované Čechie cca 1 milion korun a pokud by ji vůbec byli schopni prodat, měli by na luxusní zahraniční automobil.
Osudy těchto strojů byly různé, např. pracovník Dopravního muzea v Bratislavě pan Szabó svou Čechii musel nejprve vykopat. Dvacet let ležela v zemi na zahradě nedaleko Bratislavy. Od roku 1973 až do dnešních dní ji rekonstruuje. Zatím je jedním z exponátů muzea a jezdit si s ní netroufá.
Prakticky svůj motocykl stále používá účastník, který do Krásné Lípy dojel po vlastní ose z největší dálky. Den před srazem si udělal "pěkný celodenní výlet" z Českých Budějovic. Vyzdvihl přitom jeho příznivou spotřebu, na 100 kilometrů spotřebuje 4 litry benzínu. Ten současný se prý se starým motorem, který od roku 1961 nepotřeboval opravit, docela dobře snáší.
Jestli chcete vidět tyto neobvyklé stroje na vlastní oči, máte možnost již příští rok, neboť i v roce 2000 se Čechie mají do Krásné Lípy vrátit znovu. Slavit se bude 75. výročí zahájení výroby motocyklu zn. Čechie-Böhmerland.

Pokud chcete vidět více fotek navštivte naši fotogalerii. Najdete tam nejen pohled na krásné stroje Čechie-Böhmerland, ale i motocykl Jawa z roku 1939, či BMW z roku 1936 s listovým pérováním předního! kola. V každé galerii je 12 náhledů, po kliknutí na náhled se Vám zobrazí velký obrázek.

Galerie 1 Galerie 2



Zdroj fotek : OLYMPUS CAMEDIA C-820L, JPEG v rozlišení 640*480

(c) INTERDATA, 1999 ; Všechna práva vyhrazena

Převzetí fotografii z těchto stránek je povoleno, pokud splníte podnínku, že jakákoliv fotografie či její část bude viditelně a zřetelně označena textem : "Fotografie pochází z fotogalerie Zpravodaje Šluknovkska, http://www.sluknovsko.cz ".
Toto označení musí být buď přímo u použité fotografie, nebo na www stránce umístěné tak, aby bylo vidět zároveň s použitými fotografiemi.
Veškeré fotografie zde dostupné jsou autorské dílo a jako k takovému, se na ně vztahují příslušné zákony. Komerční použití, tj. prodej, pronájem či jiná forma úplatného použití je vyloučena bez písemného souhlasu.